Forgalmi iroda

fe.jpg

A forgalmi iroda a felvételi épületben található. A forgalmi irodában található a biztosítóberendezés rendelkező berendezése. Az aljszekrényen elhelyezett elzáró szekrény felső lapján megtalálható az állomás domborművü torzított helyszínrajza. Ezen található a két tológomb, amellyel az állomás két végén lehet beállítani a vágányszámot. Vágányút beállításkor a tológombot a helyszínrajz megfelelő pontjára kell tolni a kívánt vágányszámnak megfelelően. Az elzáró szekrény homlokoldalán találhatók a tológombokhoz tartozó háromállású iránykallantyúk, középütt egy áthaladó kallantyú, és két váltózár kulcs befogadására alkalmas kulcsnyílás. Az iránykallantyúkat a tológomb beállítása után - de még a vágányszám kicsengetése előtt - a szabványos középállásból a kívánt menetnek megfelelően (bejárat vagy kijárat) el kell fektetni. Áthaladó menet esetén az áthaladó kallantyút is ekkor kell elfektetni az áthaladás irányának megfelelően.

Minden Babócsa irányú menet beállítása előtt a 34. sz. helyszíni állítású váltót kitérő irányban le kell zárni, a váltózár kulcsát a rendelkező berendezés megfelelő kulcsnyílásába kell helyezni és ott elfordítani. Ennek hiányában a Babócsa irányú iránykallantyút elfektetni nem lehet. Az iránykallantyú elfektetésével a váltózár kulcsa mechanikai zár alá kerül, azt a készülékből kivenni nem lehet. Az állomást mindkét irányból az I. sz. vágányt érintő menet beállítása előtt a Ks4 jelű kisiklasztó sarut a vágányra kell helyezni, a kulcsát elfordítás után így ki lehet venni. Az így kapott kulcsot a 40. sz. váltó ellenőrzőzáras váltózárának üres kulcsnyílásába kell behelyezni, majd elfordítani. A 40. sz. váltót ezután egyenes irányban le kell zárni, majd az így kapott kulcsot kell a rendelkező berendezés megfelelő kulcsnyílásába helyezni, majd elfordítani. Bármelyik oldal I. vágányra beállított tológombhoz tartozó iránykallantyú elfektetéséval a váltózár kulcsa mechanikai zár alá kerül, azt a készülékből kivenni nem lehet. A rendelkező berendezés menetek utáni alapbatételével az addig rögzített váltózárak kulcsai felszabadulnak.

Az elzáró szekrényre telepített villamos blokkszekrényen a villamos blokkelemek (blokkmezők) a következő sorrendben következnek:
1.1 Bejárati jelzőblokk Középrigóc felől
1.2 Vágányút Középrigóc felé-felől
1.3 Kijárati jelzőblokk Középrigóc felé
1.4 Kijárati jelzőblokk Babócsa felé
1.5 Vágányút Babócsa felé-felől
1.6 Bejárati jelzőblokk Babócsa felől
Az 1.1, 1.2 és 1.3 blokkmezők párjai az I. sz., az 1.4, 1.5 és 1.6 blokkmezők párjai a II. sz. állítóközpontban lévő villamos blokkszekrényben vannak elhelyezve.
A blokkmezőket a rendeltetésüknek megfelelő felirati táblákkal jelölik. A be- és kijárati jelzőblokkok szabványosan vörös, míg a vágányúti blokkmezők zöld színűek. Minden Blokkmező blokkbillentyűvel van ellátva.
A blokkelemek és blokkcsengők a blokkszekrényben elhelyezett blokkinduktor áramával hozható működésbe. Az induktornak a blokkszekrény mindkét oldalán fogantyúja van.
A blokkmezők ablakai - a vágányúti blokkmezők kivételével - szegecsekkek rögzítettek. Azokat az ólomzár eltávolítása után sem lehet lecsavarni. Minden ablakon ólomzár van. A vágányúti blokkmezők ablakairól az ólomzárat csak akkor szabad eltávolítani, ha valamely beállott hiba folytán a feloldást villamos úton elvégezni nem lehet. Ilyenkor az ólomzár eltávolítása és a blokkablak lecsavarása után a blokkbillentyű egyidejű lenyomásával a blokkmezőbe nyúló nyelv fel-le mozgatásával a lezárt vágányúti blokkmező villamos indítás nélkül feloldható.

Menet beállításakor, ha a forgalmi szolgálattevő beállította a tológombot és az iránykallantyút (áthaladó menet esetén az áthaladó kallantyút is), akkor ki tudja csengetni az állítóközpont kezelőjének a vágányszámot. A váltókezelő ezután a váltókat a megfelelő állásba állítja, váltóellenőrzést tart, elfekteti a vágányúti kallantyút, majd lezárja a vágányúti blokkmezőt. A vágányúti blokkmező színe zöldről fehérre vált, és rögzíti az iránykallantyút és a tológombot. Ezután a forgalmi szolgálattevő fel tudja oldani a megfelelő jelzőblokkot. A megfelelő jelzőblokk színe vörösről fehérre vált. Ezután tudja a váltókezelő a megfelelő jelző(ke)t továbbhaladást engedélyező állásba állítani (az állomás végponti oldalán az R első bejárati jelző a tológomb beállítása az iránykallantyú bejárat irányba történő elfektetése után kezelhető). A vonat be/kihaladása után az állítóközpontban működik a feloldó, a jelzők vagy önműködően visszaállnak Megállj! jelzésre (fényjelzők), vagy a váltókezelő állítja Megállj! állásba (alakjelzők). Ezután vissza tudja zárni a jelzőblokkot. Az I. sz. állítóközpontban a kijárati blokkmezőt akkor lehet visszazárni, ha a vonat feloldotta az Sr1 állomási fénysorompót. A jelzőblokk fehérről vörösre vált. Ezután a forgalmi szolgálattevő fel tudja oldani a vágányúti blokkmezőt (a blokkmező fehérről zöldre vált), majd a berendezést alapállásba lehet állítani.

A vágányúti blokkmezők felett egy - egy csengőbillentyű található, amellyel az érdekelt szolgálati helyek felé csengőjelzések adhatók. A billentyűk feletti csengők a visszairányú csengőjelzések fogadására szolgálnak. A blokkcsengő billentyűk mellett (a bejárati jelzőblokkok fölött) Középrigóc és Babócsa irányra egy - egy kényszeroldó billentyű található. A kényszeroldók véletlen benyomást gátló szerkezettel vannak ellátva, a Babócsa irányú kényszeroldó ólomzárral is el van látva. A Középrigóc irányú billentyű kezelését a blokkon elhelyzett számláló regisztrálja, ezért ezt a kényszeroldót ólomzárral ellátni nem kell. A kényszeroldó használatára menetvisszavonások alkalmával, vagy olyan esetekben kerül sor (általában), amikor valamely vonat teljes be-, vagy kihaladása után az állítóközpontban lévő feloldó blokkmező nem változik fehér színűre, azaz a feloldás nem történik meg. A Középrigóc irányú kényszeroldó billentyű kezeléséhez az induktor működtetése nem szükséges. Kényszeroldáskor az érintett fényjelzők azonnal Megállj! állásba esnek. (A kényszeroldó billentyűket csak a zárókengyel kinyitása után lehet kezelni (Babócsa irányú kényszeroldásnál előbb az ólomzárat el kell távolítani).

A blokk szerelőlapján van a doboz alakú, Irodai kiegészítő nyomógombos kezelő készülék. A készüléken található nyomógombok segítségével (Hivójelzés hozzájárulás a R, O, P jelzőkre) lehet megadni az I. sz. állítóközpont váltókezelőjének a Hívójelzés kivezérléséhez szükséges hozzájárulást. A Hívójelzés hozzájárulás nyomógombok véletlen benyomást gátló szerkezettel és számlálóval vannak ellátva (kezelni csak a zárókengyel kinyitása után lehet). A nyomógombok feletti fehér fényű lámpák a hozzájárulás megléte esetén világítanak. A Hozzájárulás visszavonás gomb a Hívójelzés hozzájárulás törlésére szolgál. A nyomógomb véletlen benyomást gátló szerkezettel van ellátva (kezelni csak a zárókengyel kinyitása után lehet). A nyomógomb felett lévő számláló a Középrigóc irányú kényszeroldásokat számlálja. Az számláló fölötti lámpa a kényszeroldás időzítését jelenti vissza.

Középrigóc felé a kijárati jelzőblokk feloldásának feltétele, hogy az I. sz. állítóközpontba visszajelentett nyíltvonali fénysorompók alapállásban legyenek, továbbá a KEMIKÁL iparvágánykiágazást fedező berendezés alapállásban legyen (a nyíltvonali váltóknak legyen villamos ellenőrzése).
Babócsa felé a kijárati jelzőblokk feloldásának feltétele, hogy a II. sz. állítóközpontba visszajelentett nyíltvonali fénysorompók alapállásban legyenek.

A blokkcsengők és blokkmezők működtetéséhez szükséges blokkinduktor forgató karjai (fogantyúi) a villamos blokkszekrény oldalain kerültek felszerelésre.

A forgalmi iroda körzetébe tartozó váltók és szabványos állásuk:
Egyenes állás: 36, 38, 40
Kitérő állás: 34, 34/1, 42
A 34, 34/1, 36, 38, 40 és 42 számú váltók helyszíni állítású váltók. A 34 és 40 (Ks4 kisiklasztósaru) számú váltók a forgalmi irodai berendezéssel függésbe vannak hozva. A 42. sz. váltó állandóan zárva tartandó váltó.

Vissza