II. sz. állítóközpont

akp2.jpg

A II. sz. állítóközpont az állomás kezdőponti oldalán található. Innen lehet állítani a 6, 12, 14, 18, 20, 24 és 28 sz. vonóvezetékes központi állítású váltókat. Ezek közül a 12, 14 és 20 sz. váltó egyenes irányban reteszelhető is. A 32 sz. váltó helyszíni állítású, váltózáras váltó, a berendezéssel Emeltyűt helyettesítő bakzár segítségével van függésbe hozva. Ide vannak visszajelentve az AS684 és AS95 nyíltvonali fénysorompók. Az állomási teljes sorompót is innen lehet kezelni.

A berendezés kezelése: A forgalmi szolgálattevő a forgalmi irodai berendezésen a tológombot a megfelelő vágányra állítja, és az Iránykallantyút a közlekedés irányának (bejárat/kijárat) megfelelően elfekteti. Áthaladó menet esetén az Áthaladó kallantyút is ekkor kell elfektetni. Ezután kicsengeti a vágányszámot a váltókezelőnek és távbeszlőn is értesíti. A váltókezelő visszacsengetéssel nyugtáz, majd a váltókat megfelelő állásba állítja. A már helyesen álló váltókat legalább félállásig átállítja, hogy meggyőződjön, hogy nincsenek-e felvágva. A reteszelendő váltókat elreteszeli. Ezután elfekteti a Vágányúti kallantyút a megfelelő vágányszám alá. Ezután a Villamos blokkszekrényen a vágányutat lezárja (a vágányúti blokk színe zöldről fehérre változik). Utánna a forgalmi szolgálattevő fel tudja oldani a megfelelő jelzőblokkot (a megfelelő jelzőblokk vörösről fehérre változik). Ezután tudja a váltókezelő a megfelelő jelzőket továbbhaladást engedélyező állásba állítani.

Bejárat estén az A jelű alak bejárati jelzőt és az előjelzőjét kezeli (a megfelelő, vörös színű jelző emeltyűkkel). Amikor a vonat meghaladja a vágány biztonsági határjelzője után következő bejárati határbiztosító szigeteltsínt, akkor a Villamos blokkszekrényen található jelfogó vörös színű lesz, és a Villamos blokkszekrényen a feloldó mező feketéről fehérre változik. A vonat teljes behaladása után (amikor elhagyta a bejárati határbiztosító szigeteltsínt a jármű utolsó tengelye is) a jelfogó ismét fehér színű lesz. Ezután alapállásba állítja az előjelzőt, majd Megállj! állásba állítja a bejárati jelzőt. Ezután lehet a bejárati jelzőblokkot visszazárni (a jelzőblokk vörös lesz, a feloldó fekete). A forgalmi szolgálattevő ezután feloldja a vágányúti blokkot (a vágányúti blokk színe fehérről zöldre változik), majd a váltókezelő a vágányúti kallantyút középállásba hozza, a reteszeket oldja és a váltókat szabványos állásba állítja.

Kijárat esetén az egyéni alak kijárati jelzőt kezeli (a megfelelő, vörös színű kijárati jelző állítóemeltyűvel). Miután a vonat meghaladja az utolsó váltó után következő kijárati határbiztosító szigeteltsínt, akkor a Villamos blokkszekrényen található jelfogó vörös színű lesz, és a Villamos blokkszekrényen a feloldó mező feketéről fehérre változik. A vonat teljes kihaladása után (amikor elhagyta a kijárati határbiztosító szigeteltsínt a jármű utolsó tengelye is) a jelfogó ismét fehér színű lesz. Ezután az egyéni alak kijárati jelzőt Megállj! állásba állítja. Ezután lehet a kijárati jelzőblokkot visszazárni (a jelzőblokk vörös lesz, a feloldó fekete). A forgalmi szolgálattevő ezután feloldja a vágányúti blokkot (a vágányúti blokk színe fehérről zöldre változik) majd a váltókezelő a vágányúti kallantyút középállásba hozza, a reteszeket oldja és a váltókat szabványos állásba állítja.

A II. sz. állítóközpont körzetébe tartozó váltók és szabványos állásuk:
Egyenes állás: 2/1, 2/2, 2, 4, 6, 8, 8/1, 12, 14, 18, 20, 24, 32
Kitérő állás: 28
Az 6, 12, 14, 18, 20, 24 és 28 számú váltók vonóvezetékes központi állítású váltók. A 12, 14 és 20 számú váltók központi reteszeléssel is biztosítottak. A 2/1, 2/2, 2, 4, 8, 8/1 és 32 számú váltók helyszíni állítású váltók. A 32 számú váltó a II. sz. állítóközpont biztosítóberendezésével függésbe van hozva.


Vissza